Gemeenten en schoolbesturen hebben in het kader van de Lokale Educatieve Agenda een taak bij het bestrijden van onderwijsachterstanden, het voorkomen segregatie, het bevorderen van integratie en afstemming over inschrijvings- en toelatingsprocedures. Onderwerpen die nauw samenhangen met kansengelijkheid. Zij moeten daarover afspraken maken met zoveel mogelijk meetbare doelen. De Inspectie van het Onderwijs heeft daar onderzoek naar gedaan: een vragenlijst uitgezet onder alle gemeenten en bij twintig gemeenten diepte-interviews gehouden. Onlangs is het rapport van dat onderzoek openbaar gemaakt.
Onderwerpen gericht op het tegengaan van segregatie staan relatief weinig op de agenda en leiden nauwelijks tot afspraken. Segregatie wordt als weerbarstig ervaren en schoolbesturen hebben als elkaars concurrenten tegenstrijdige belangen.
Onderwerpen gericht op het bestrijden van onderwijsachterstanden staan veel vaker op de agenda, leiden doorgaans ook tot afspraken, maar meetbare doelen ontbreken in veel gevallen zodat het verloop moeilijk te monitoren is.
De Inspectie komt op basis van het onderzoek met aanbevelingen voor OCW, gemeenten en de VNG. Belangrijk voor de gemeenten is: ‘Pak de regie en gebruik de mogelijkheden om, als neutrale partner in het veld, partijen aan elkaar te verbinden en met elkaar over de eigen belangen heen te laten kijken’.