Laatste nieuws
Kenniscentrum Gemengde Scholen zoekt een coördinator
Het Kenniscentrum Gemengde Scholen bestaat uit een netwerk van betrokken deskundigen. Als er een opdracht is binnengehaald, dan wordt een projectteam gevormd dat professioneel en enthousiast aan de slag gaat.…
Read More
Checklist voor transparant en eerlijk aanmeldbeleid basisscholen
Besturen en hun basisscholen hebben soms moeite met het ontwikkelen en uitvoeren van transparant en eerlijk aanmeldbeleid. Dat bleek onder meer bij onderzoek van het Kenniscentrum Gemengde Scholen in Utrecht,…
Read More
Infographic onderzoek toelating basisonderwijs Rotterdam
Onlangs is het onderzoek 'Gelijke kansen op toegang tot onderwijs' openbaar gemaakt, toen de wethouder van Rotterdam het aan de gemeenteraad stuurde. De belangrijkste bevindingen, conclusies en aanbevelingen zijn nu…
Read More
Onderzoek aanmelden basisscholen Rotterdam gepubliceerd
De wethouder Onderwijs van Rotterdam heeft het onderzoek naar de gemeenteraad gestuurd dat het Kenniscentrum Gemengde Scholen heeft gedaan naar de toelating op basisscholen in Rotterdam. Een doel van het…
Read More
Voorstel voor gemengde scholen in België
België kent een geschiedenis van maatregelen die gemengde scholen willen bevorderen, maar die hebben niet op grotere schaal geleid tot de gewenste 'sociale mix'. Daarom is nu vanuit het onderwijsveld…
Read More
Beleidsbrief voortgang uitvoering beleidsagenda verschenen
In december 2020 verscheen de Beleidsagenda tegen segregatie in het funderend onderwijs. Op 3 april 2023 stuurde de minister een brief naar de Kamer waarin de voortgang van de uitvoering…
Read More
Leren omgaan met verschillen
Scholen hebben als taak leerlingen voor te bereiden op deelname aan de pluriforme samenleving. Dat gaat optimaal op gemengde scholen, want in een diverse omgeving kun je goed leren omgaan…
Read More
Brief over kansengelijkheid
Op 10 maart 2023 heeft de minister een brief over kansengelijkheid naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij vindt dat onderwijs voor alle kinderen van goede kwaliteit moet zijn en dat…
Read More
Hoe werkt aanmelden op scholen met behulp van de ‘Scholenring’? Een interview met Hetty Lieftink.
In een aantal gemeenten waar schoolbesturen met steun van de lokale overheid een stedelijktoelatingsbeleid organiseren wordt gewerkt met het systeem van de scholenring. Wat houdt datsysteem precies in en wat…
Read More
Wat vindt de VO-raad van gemengde scholen? Een interview met Ankie Hermans
De VO-raad heeft eind vorig jaar een ‘agenda van en voor de sector’ gepresenteerd. Daarin staan thema’s waar de sector de komende jaren aan de slag gaat, zoals gelijke kansen…
Read More
Inspectie onderzoekt bestrijden onderwijsachterstanden en voorkomen segregatie
Gemeenten en schoolbesturen hebben in het kader van de Lokale Educatieve Agenda een taak bij het bestrijden van onderwijsachterstanden, het voorkomen segregatie, het bevorderen van integratie en afstemming over inschrijvings-…
Read More
Start onderzoek toelatingsbeleid basisonderwijs Amersfoort
De gemeenteraad van Amersfoort heeft in maart 2022 een motie aangenomen over eerlijk en transparant aanmeldbeleid voor basisscholen, waarin een onderzoek werd bepleit. In januari 2023 gaat dat onderzoek van…
Read More
Tien relevante publicaties uit 2022
Over het tegengaan van onderwijssegregatie en het bevorderen van gemengde scholen verschijnen regelmatig interessante publicaties. In bijgaand A4 zetten we tien relevante publicaties uit 2022 op een rij (verwijzend naar…
Read More
Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen: meer risico voor segregatie?
De eerste inschrijvingsronde onder de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen is achter de rug en de beoordelingen zijn bekend. Mede door een WOO-verzoek is er ook meer inzicht in…
Read More
Eerste jaar stedelijk aanmeldbeleid in Utrecht is een succes
Het stedelijke aanmeldbeleid voor basisscholen in de gemeente Utrecht is succesvol verlopen. Dit jaar meldden ouders zich voor het eerst aan bij de gemeente als centrale plek en is er…
Read More
Directeur basisschool St Jan kijkt terug op 20 jaar ouderinitiatief
Een vaak genoemd geslaagd ouderinitiatief vond plaats op de St Jan school in Amsterdam. Jan Bakker neemt binnenkort na 37 jaar afscheid als directeur van die school en hij kijkt…
Read More
Segregatie in Amsterdamse voortgezet onderwijs neemt toe
Onlangs verscheen 'De Staat van het Amsterdamse Voortgezet Onderwijs 2022'. Daaruit blijkt dat de segregatie groter wordt door toename van het aantal leerlingen met hbo/wo-opgeleide ouders en vwo-adviezen. De concentratie…
Read More
Engelstalig artikel over segregatie in basisonderwijs Nederland
Willem Boterman (Universiteit van Amsterdam) en Guido Walraven (Kenniscentrum Gemengde Scholen) schreven een artikel voor het tijdschrift Educational Review. Daarin pleiten ze onder meer voor meer aandacht voor het systeemniveau…
Read More
Wat vindt de PO-Raad over gemengde scholen? Een interview met Sarah Abbou
De PO-Raad heeft onlangs een nieuwe Strategische Agenda aangenomen. Kansengelijkheid en het omarmen van diversiteit staan daarin centraal en de school wordt omschreven als ‘een inclusieve samenleving in het klein’.…
Read More
Het registreren van belangstelling voor een basisschool
Vanuit Amersfoort werd ons de volgende vraag gesteld: Als ouders vóór de derde verjaardag van hun kind hebben aangegeven dat ze belangstelling hebben voor een school, mag de school dan…
Read More
Vooraankondiging: Inspiratiebijeenkomst over onderwijssegregatie
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap organiseert in samenwerking met bondgenoten uit het veld een inspiratiebijeenkomst over onderwijssegregatie. De bijeenkomst is op 11 oktober 2022 in Den Haag. Na…
Read More
Discussiebijeenkomst over segregatie in het onderwijs en de AVG
17 juni 2022, 10.00 – 11.30 uur, via Teams Segregatie in het onderwijs neemt toe: leerlingen zitten steeds vaker in ‘bubbels van gelijkgestemden’ en ontmoeten daarom steeds minder leerlingen met…
Read More
Ouders willen wel een brede brugklas
Onlangs verscheen 'De Staat van de Ouder 2022', een publicatie van Ouders & Onderwijs, waarin dit jaar verslag wordt gedaan van een onderzoek naar de overgang van basis- naar voortgezet…
Read More
De Staat van de Ouder 2022
Iedere twee jaar doet Ouders & Onderwijs een representatief onderzoek onder ouders naar een actueel thema. In de Staat van de Ouder 2022 staat de overstap van bassischool naar middelbare…
Read More
De Volkskrant over onderwijssegregatie
In de Volkskrant verscheen vandaag een groot achtergrondstuk over waarom segregatie in het basisonderwijs zo hardnekkig is. Het lijkt alsof niemand segregatie wil, maar toch lukt het niet om scholen…
Read More
De Staat van het Onderwijs over segregatie
De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag het Rapport De Staat van het Onderwijs 2022. In de rapporten van de afgelopen jaren stond vaak veel over segregatie in het onderwijs,…
Read More
Brief over toelatingsbeleid en toegankelijkheid scholen
Vandaag heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en wetenschap een brief gestuurd naar alle schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs. Onderzoek had in 2020 laten zien, dat de communicatie…
Read More
Ministerie wijst scholen op Kenniscentrum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakt zich zorgen om de toenemende segregatie in het onderwijs. Gemengde scholen kunnen bijdragen aan kansengelijkheid en sociale cohesie, omdat kinderen met verschillende…
Read More
Een diverse klas is goed voor iedereen
Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt, dat de aanwezigheid van migranten in een klas een positief effect heeft op de academische resultaten van leerlingen die geboren zijn in de Verenigde Staten.…
Read More
Amersfoort wil aanmeldbeleid onderzoeken
De gemeenteraad van Amersfoort heeft onlangs een motie aangenomen over eerlijk en transparant aanmeldbeleid voor basisscholen. Daarin wordt geconstateerd dat het huidige beleid van scholen niet altijd transparant is voor…
Read More
Vernieuwde tips voor gemeenten die onderwijssegregatie willen aanpakken
Het voeren van gemeentelijk beleid tegen onderwijssegregatie kan uitdagend zijn. Het overleg over de Lokale Educatieve Agenda van gemeente en schoolbesturen biedt daarvoor goede kansen. Het Kenniscentrum geeft in bijgaande…
Read More
Nieuwe brochure over doorstroom in het voortgezet en beroepsonderwijs
In het Nederlandse voortgezet onderwijs is sprake van kansenongelijkheid en segregatie. Dat is niet alleen zorgelijk met het oog op de ontplooiing van de leerling, maar ook omdat onderbenutting van…
Read More
Nieuwe brochure over mogelijkheden voor ontmoetingen
Segregatie in het onderwijs neemt toe en leerlingen leven steeds vaker in ‘bubbels van gelijkgestemden’. Sommige scholen proberen die bubbels af en toe te doorbreken door het organiseren van ontmoetingen,…
Read More
Monitor segregatie in primair en voortgezet onderwijs Amsterdam is verschenen
De gemeente Amsterdam wil dat leerlingen met al hun diverse achtergronden samen naar school gaan en elkaar ontmoeten. Daarbij is het van belang om de mate van segregatie in kaart…
Read More
Nieuwe brochure over aannamebeleid
Kansenongelijkheid en segregatie in het onderwijs nemen de laatste jaren toe in Nederland, zo laat onderzoek van de onderwijsinspectie zien. De inspectie is daar bezorgd over, onder meer omdat daardoor…
Read More
Inspelen op een gemengde leerling-populatie
Het meer gemengd maken van scholen is een eerste stap in een langer proces. Dat proces is erop gericht om leerlingen met verschillende achtergronden samen te laten leren en spelen.…
Read More
Brochure brede brugklas verschenen
Het Nederlands onderwijssysteem is na het basisonderwijs zoals bekend zeer gelaagd en selectief. Dat heeft negatieve gevolgen voor kansengelijkheid en bevordert de segregatie. Zo ontstaan steeds meer ‘bubbels van gelijkgestemden’…
Read More
Nieuwe handreikingen over ouderinitiatieven
Wanneer je iets wilt doen tegen onderwijssegregatie op één school, dan is een ouderinitiatief te overwegen. Daarbij zie je meestal dat een groepje hoger opgeleide ouders in een gemengde buurt…
Read More
Centraal aanmeldbeleid in Nijmegen wordt voortgezet
Schoolbesturen en gemeente voeren in Nijmegen sinds 2008 een centraal aanmeldbeleid, als onderdeel van beleid dat mede is gericht op meer gemengde scholen en gelijkwaardige kansen. Deze zomer is het…
Read More
Overzicht van mogelijke maatregelen voor gelijke toegang tot scholen
Wanneer er voor een school meer belangstelling is dan er plaatsen zijn, wat kun je dan doen om gelijke toegang te organiseren? Het Centraal Planbureau (CPB) heeft dat voor het…
Read More
Gemeente Utrecht houdt raadsinformatieavond over aannamebeleid op basisscholen
Naar aanleiding van het onderzoek naar het aannamebeleid van basisscholen in Utrecht, van het Landelijk Kenniscentrum Gemengde Scholen, heeft de gemeenteraad een raadsinformatieavond gehouden. Daarbij waren onder meer de onderzoekers,…
Read More
Advies Onderwijsraad: Later selecteren, beter differentiëren
De Onderwijsraad adviseert in haar laatste rapport om het moment van selectie naar schoolsoort van het voortgezet onderwijs uit te stellen tot na een brede brugklasperiode. Lees hier het rapport.
Read More
Utrecht wil einde maken aan veel te vroege inschrijving voor basisschool door middel van centrale inschrijving
Naar aanleiding van de uitkomsten van ons onderzoek, in 2020 naar het aannamebeleid op basisscholen in Utrecht, komt er een centraal inschrijfsysteem voor alle basisscholen in Utrecht waar ouders kinderen…
Read More
Amsterdam trekt subsidie in voor scholen met hoge ouderbijdrage
Basisscholen die van ouders een vrijwillige bijdrage vragen die hoger is dan 225 euro, krijgen geen subsidie meer van de gemeente Amsterdam. Wethouder Moorman hoopt zo de sterke segregatie en…
Read More
Scholen in Utrecht moeten stoppen met basisschoolinschrijvingen van kinderen onder de drie
De afgelopen weken is er veel aandacht geweest voor het aanmeldbeleid van de Utrechtse basisscholen. Wethouder Onderwijs Anke Klein roept met klem alle schoolbesturen op om de wachtlijsten na vooraanmelding…
Read More
Nieuwe publicatie: Aanmeldprocedure basisscholen in Sociale Vraagstukken
Nieuw artikel van Het Landelijk Kenniscentrum Gemengde Scholen gepubliceerd in Sociale Vraagstukken. Kinderen van hoogopgeleide ouders hebben onevenredig veel kans op goed basisonderwijs. De coronacrisis maakt dat extra duidelijk. Afschaffing…
Read More
Veel opschudding over conclusies uit onderzoek van naar aannamebeleid op basisscholen in Utrecht
De conclusie uit het onderzoek van het Kenniscentrum Gemengde scholen dat veel basisscholen in de gemeente Utrecht de wet overtreden bij het aanmeld beleid dat zij hanteren heeft veel opschudding…
Read More
Naar een gelijk speelveld voor ouders in het basisonderwijs
Voor de gemeente Utrecht hebben wij onderzocht hoe het beleid en de praktijk van aanmelden en toelaten op basisscholen in Utrecht er uit ziet. Hierbij hebben we gekeken of er…
Read More
Nieuwe publicatie over toelatingsbeleid en kansengelijkheid in De Nieuwe Meso
Kansenongelijkheid en sociaaleconomische en -culturele segregatie hebben gevolgen voor zowel individuen als voor de hele samenleving. Talenten van kinderen en jongeren komen niet volledig tot bloei en sociale cohesie vermindert:…
Read More