Laatste nieuws
Onderwijssegregatie als complex systeem
Vorige maand promoveerde Eric Dignum op het thema onderwijssegregatie (zie het nieuwsbericht van 26 februari op deze site). Voor het Kenniscentrum schreef hij een bijdrage waarin hij de voornaamste resultaten…
Read More
Segregatiemonitor PO & VO
Gisteren is het jaarlijkse monitor over de segregatie in het basis- en voortgezet onderwijs naar de Tweede Kamer gestuurd. In de begeleidende brief staat dat de monitor een beeld schetst…
Read More
Segregatie in het basisonderwijs nader onderzocht
Onder wetenschappers wordt algemeen erkend dat onderwijssegregatie ongelijkheden reproduceert of zelfs verergert, en leidt tot ongelijke uitkomsten. Regelmatig wordt aangegeven dat acties op microniveau (van ouders) en mesoniveau (van scholen)…
Read More
Leren omgaan met verschillen op gemengde scholen
Gemengde scholen en klassen vormen unieke plekken waar leerlingen in contact komen met kinderen uit andere (etnische, culturele en sociaaleconomische) groepen en waar ze mogelijk “intergroepsattituden, relaties en gevoelens van…
Read More
Onderwijssegregatie in de gemeente Groningen
Naar aanleiding van een motie in de gemeenteraad heeft de dienst Onderzoek, Informatie en Statistiek Groningen (OIS) de segregatie in het Groningse onderwijs in kaart gebracht. Daarbij is gekeken naar…
Read More
De rol van schoolkeuze bij segregatie in het middelbaar onderwijs
Nederlandse middelbare scholen zijn gesegregeerd naar sociaaleconomische achtergrond. Dieuwke Zwier onderzocht welke rol schoolkeuze speelt in dit segregatieproces. Zij keek naar twee aspecten: onderwijsdifferentiatie (vmbo, havo, vwo) en de rol…
Read More
Hoe bestrijden de vier grote steden onderwijssegregatie?
De segregatie in het onderwijs in de vier grote steden is veel hoger dan het landelijk gemiddelde. Farhad Sabet analyseert wat deze steden doen om deze segregatie tegen te gaan…
Read More
Wat kunnen basisscholen doen tegen segregatie?
Er zijn breed gedeelde zorgen over de segregatie in het basisonderwijs, omdat steeds meer kinderen opgroeien in ‘bubbels van gelijkgestemden’. Dat is problematisch met het oog op onder meer kansengelijkheid…
Read More
Werken aan wereldburgerschap
Scholen bieden een oefenplaats voor burgerschap. Als je kijkt naar duurzaamheid en rechtvaardigheid, dan is ook wereldburgerschap van belang. De Nationale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (NCDO) heeft jaren geleden een…
Read More
Onderwijssegregatie in 1992
Segregatie in het onderwijs is de laatste decennia op verschillende manieren onder de aandacht gebracht. Een Turkse vader deed dat in 1992 op een bijzondere manier, door zich vast te…
Read More
Ook vrije scholen kunnen onderwijssegregatie aanpakken
Afgelopen weekend stond er een stuk in De Volkskrant over de vrije school onder de titel "Niet zomaar de witste school'. Vandaag staan er enkele ingezonden brieven over dat artikel…
Read More
Gezamenlijk aanmeldbeleid in Amersfoort
Vorig jaar deed het Kenniscentrum onderzoek naar aanmeldbeleid voor basisscholen in Amersfoort. De conclusie was, dat er niet altijd sprake was van eerlijk en transparant beleid en dat er in…
Read More
Onderwijssegregatie in vijf Europese landen
Ter gelegenheid van de Europese verkiezingen van 6 tot en met 9 juni 2024 hebben 24 organisaties uit het hele continent de handen ineengeslagen om aan de kaak te stellen…
Read More
Europees manifest tegen onderwijssegregatie
Eerder deze week is een oproep gedaan om bij de Europese verkiezingen rekening te houden met het thema segregatie in het onderwijs. De organisaties van die oproep hebben ook een…
Read More
‘Stem tegen onderwijssegregatie in de Europese Unie!’
Dat is de oproep van meer dan twintig organisaties die zich in Europa bezighouden met onderwijssegregatie. De oproep is gericht aan kiezers bij de komende Europese verkiezingen (in Nederland op…
Read More
Bundel columns en blogs verschenen
Over het tegengaan van segregatie en de verschillende manieren om gemengde scholen te bevorderen wordt verschillend gedacht. Om de uiteenlopende stemmen uit het debat daarover een plek te geven en…
Read More
Vormen van kapitaal en gemengde scholen
Kansen die kinderen krijgen hangen niet alleen af van het financieel kapitaal van hun ouders maar ook van cultureel en sociaal kapitaal. Dat is bijvoorbeeld goed te zien in de…
Read More
Utrechtse onderwijsagenda openbaar
Deze week is de Utrechtse Onderwijs Agenda 2024-2027 openbaar gemaakt. Het werkveld en de gemeente willen samen drie uitdagingen aanpakken die spelen in het onderwijs en de stad: kansengelijkheid, voldoende…
Read More
Landelijke monitor onderwijssegregatie openbaar
Het ministerie van OCW heeft een landelijke segregatiemonitor laten ontwikkelen. Die is vanaf vandaag toegevoegd aan het Regionaal Dashboard Gelijke Kansen op de website van de Gelijke Kansen Alliantie (GKA). Via…
Read More
Voorkomen segregatie onderbelicht in LEA-overleg
Vandaag verscheen de jaarlijkse Staat van het Onderwijs van de Inspectie. Daarin staat een kort stukje over segregatie, met als conclusie dat het voorkomen daarvan nog steeds onderbelicht is in…
Read More
Themamaand over segregatie in het onderwijs
De Gelijke Kansen Alliantie start vandaag met een themamaand over onderwijssegregatie. Die segregatie heeft negatieve effecten op kansengelijkheid, zoals wordt toegelicht in een interview met iemand van het Kenniscentrum Gemengde…
Read More
Arm en rijk hebben steeds meer eenzijdige leefwerelden
Zowel de armste als de rijkste inwoners van Nederland ontmoeten in hun buurt, op het schoolplein, bij familie en op hun werk vooral mensen die net als zij weinig of…
Read More
Helpt nieuw toezichtkader inspectie bij het tegengaan van segregatie?
Veel gemeenten en schoolbesturen voldoen niet aan hun wettelijke taak om concrete afspraken te maken om onderwijssegregatie tegen te gaan. Daarom heeft de minister een nieuw toezichtkader voor de inspectie…
Read More
Meer ‘marktwerking’ in het onderwijs leidt tot meer segregatie en ongelijkheid
Veel onderzoek lijkt aan te tonen dat wanneer er meer 'vrije markt' is, dus wanneer vrije keuze voor ouders gecombineerd wordt met meer autonomie voor scholen op het vlak van…
Read More
Brede scholengemeenschappen helpen tegen segregatie
Het voortgezet onderwijs is ingedeeld naar niveaus en alleen al daardoor is er sprake van segregatie: leerlingen van verschillende niveaus komen elkaar weinig tegen. Brede scholengemeenschappen kunnen helpen daar iets…
Read More
Ons gesegregeerde onderwijs draagt al decennialang bij aan de kloof
We zitten te veel in onze eigen bubbel en we weten het. Bijvoorbeeld de bubbel van conservatieven en progressieven, jongeren en ouderen, mannen en vrouwen. Er is ook een kloof…
Read More
Mensen met Nederlandse ouders en hoog inkomen leven het meest in hun eigen bubbel
Mensen met een Nederlandse herkomst hebben in verhouding weinig mensen met een andere herkomst in hun netwerk van buren, collega's, familie, huisgenoten en klasgenoten. Zij leven dus meer gesegregeerd dan…
Read More
Met welke bril op kijken we naar kansengelijkheid?
Het is belangrijk om met elkaar scherp te stellen vanuit welke bril we kijken naar kansengelijkheid: de bril van gelijkheid, billijkheid en/of rechtvaardigheid? Door de bril of brillen die je…
Read More
Klasse in het onderwijs
Onderwijs heeft een belangrijke rol gespeeld bij het aanpakken van sociale ongelijkheid en moet die rol ook blijven spelen. Tegelijkertijd draagt onderwijs recent weer in toenemende mate bij aan ongelijke…
Read More
Naar een samenhangende stedelijke aanpak van segregatie in het basisonderwijs
Wat kunnen schoolbesturen en gemeenten samen met anderen doen om tot een werkzame aanpak van segregatie in het basisonderwijs te komen? Daarvoor geeft Guido Walraven van het Kenniscentrum Gemengde Scholen…
Read More
Over erbij horen en fair schooladvies
Hoe is het om te horen dat je er niet bij hoort, of om een lager schooladvies te krijgen dan de Cito-eindtoets aangeeft? Daarover schrijft Cylus Kawesi, die actief was…
Read More
Onderwijsongelijkheid op lokale en nationale schaal
Versterkt ons onderwijsstelsel bestaande sociale ongelijkheden en segregatie, of kan het die ook doorbreken? Om die vraag te beantwoorden is het goed oog te hebben voor het samenspel van het…
Read More
Het belang van ontmoetingen: hbo/wo opgeleide ouders aan zet?
Het idee dat school een plek is waar je kinderen kunt ontmoeten die anders zijn dan jijzelf, lijkt in Amsterdam steeds minder voor te komen. De bubbels waarin wij leven,…
Read More
Themanummer Engelstalig tijdschrift
Het gerenommeerde tijdschrift Educational Review publiceerde zojuist een themanummer over ongelijkheid en segregatie in het onderwijs. De elf opgenomen artikelen bieden een overzicht van de stand van het internationale onderzoek…
Read More
Hoe werk je goed in groepjes in een diverse klas?
Werken in groepjes is een belangrijke en effectieve manier om te leren samenwerken en elkaar beter te leren kennen. Dat gaat niet vanzelf goed maar vergt zorgvuldige organisatie, vooral in…
Read More
Tien relevante publicaties uit 2023
Over het bevorderen van gemengde scholen en het tegengaan van onderwijssegregatie verschijnen regelmatig interessante publicaties. Tien relevante publicaties uit 2023 hebben we voor de lezers op een rij gezet. Tien…
Read More
Hoe doorbreek je de zeven hokjes in het voortgezet onderwijs?
Huub Nelis was onder meer drie jaar rector van scholengemeenschap De Meergronden in Almere. Daar doorbreken ze regelmatig de zeven onderwijsniveaus of hokjes, zodat leerlingen elkaar ontmoeten en samenwerken. Worden…
Read More
Wordt onderwijssegregatie opgelost door collectieve actie?
Michael Merry doet al jaren onderzoek naar segregatie. Volgens hem heeft het geen zin om mantra’s te herhalen zoals ‘wij willen scholen gemengder maken’ wanneer je niet tegelijkertijd het schoolsysteem…
Read More
Help, mijn kind gaat naar school
Blogs en columns nummer 10 Paulina Dikker deelt haar ervaringen met het zoeken van een school voor haar kind. Paulina Dikker Help, mijn kind gaat naar school Paulina Dikker De euforie…
Read More
Onderwijsraad: segregatie in het onderwijs urgent probleem
Binnen een week na de verkiezingen stuurde de Onderwijsraad een brief 'aan een nieuw kabinet'. Daarin adviseert de raad om te zorgen voor 'een lange-termijn aanpak voor het onderwijs' met…
Read More
Hoe kunnen we de sterke segregatie in ons onderwijs tegengaan?
Blogs en columns nummer 9 Inge de Wolf geeft aan wat op basis van onderzoek gedaan kan worden tegen segregatie door besturen en scholen, gemeenten en ook ouders. Inge de…
Read More
“Hallo witte scholen”
Onlangs verscheen een boek van Anousha Nzume over ongelijkheid in het onderwijs en over institutioneel racisme dat niemand wil maar dat er wel is. Zij gaat onder meer in op…
Read More
Verbonden klaslokalen: van wij-versus-zij naar samen
Blogs en columns nummer 8 Sharon Polak organiseert al jaren ontmoetingen tussen leerlingen van twee basisscholen in heel verschillende wijken. Zo wordt een zaadje van tolerantie geplant en ontdekken leerlingen…
Read More
Het dubbele gezicht van onderwijs en het perspectief van brede scholengemeenschappen
Blogs en columns nummer 7 Henk Hagoort van de VO-raad bepleit brede scholengemeenschappen met een gemeenschappelijke onderbouw locatie. Henk Hagoort Het dubbele gezicht van onderwijs en het perspectief van brede…
Read More
Europa strijdt tegen segregatie in het onderwijs
Onlangs werd in Brussel een bijeenkomst gehouden over het tegengaan van segregatie als bijdrage aan succes op school. Doel ervan was de discussie stimuleren over stappen die lidstaten kunnen zetten…
Read More
Kunnen omgaan met verschil: een subtiele vorm van kansengelijkheid
Blogs en columns nummer 6 Onderzoeker Ismintha Waldring richt de aandacht op sociale verhoudingen en ontmoetingen tussen leerlingen. Ismintha Waldring Kunnen omgaan met verschil: een subtiele vorm van kansengelijkheid Ismintha…
Read More
Inclusie, een ander woord voor illusie? Of zijn er toch mogelijkheden?
Blogs en columns nummer 5 Schoolbestuurder Yvonne Hof bekijkt gemengde scholen vanuit het perspectief van inclusiever onderwijs. Yvonne Hof Inclusie, een ander woord voor illusie? Of zijn er toch mogelijkheden?…
Read More
Hoe kun je zorgen dat je school een afspiegeling vormt van een gemengde buurt?
Het antwoord op die vraag van de Nieuw Park Rozenburgschool in Rotterdam luidt: door het hanteren van gescheiden instroomlijsten. Twintig jaar geleden (!) begon de basisschool te werken aan afspiegeling…
Read More
Europese bijeenkomst over onderwijssegregatie
De Permanente Vertegenwoordiging van Spanje bij de Europese Unie organiseert op 7 november 2023 een bijeenkomst over het tegengaan van segregatie als bijdrage aan succes op school. De bijeenkomst is…
Read More
Opstijgen als een vlieger
Blogs en columns nummer 4. Nicole van Beemen blikt terug op haar schoolloopbaan en gaat in op haar werk als beleidsambtenaar. Nicole van Beemen Opstijgen als een vlieger. Nicole van…
Read More
Oplossingen van buiten het onderwijs nodig
Blogs en columns nummer 3. Melanie Ehren kijkt als onderzoeker naar onderwijssegregatie vanuit een breed perspectief. Melanie Ehren Voor gemengde scholen zijn oplossingen buiten het onderwijs nodig. Melanie Ehren Segregatie…
Read More
De kracht van diversiteit op school
Blogs en columns nummer 2. Maryse Knook reflecteert op ervaringen op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. Maryse Knook De Kracht van “Well Rounded” Groei Maryse Knook Het stapeltje petities - in…
Read More
Ouders op zoek naar thuisgevoel
Blogs en columns nummer 1. Ralph Aarnout kijkt terug op ervaringen met een ouderinitiatief in Rotterdam. Ralph Aarnout Ouderinitiatief in Rotterdam: op zoek naar thuisgevoel Ralph Aarnout Dat mijn vrouw…
Read More
Start reeks eenmalige blogs/columns
De Nederlandse samenleving is heel divers en wordt nog diverser. Daarom wordt het leren omgaan met verschillen ook steeds belangrijker. We moeten het immers samen doen. Dat geldt niet alleen…
Read More
De kracht van gemengde scholen
Zojuist verscheen het boek 'Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren' van Cordula Rooijendijk, directeur van een basisschool in Amsterdam. Een goed leesbaar boek dat uitdaagt tot nadenken over goed…
Read More
Onderwijskansen, segregatie en de rechten van het kind
De Rechten van het Kind vormen een belangrijke juridische invalshoek voor het realiseren van gelijke onderwijskansen en het bestrijden van segregatie. Een recente bijdrage aan de discussie daarover komt van…
Read More
De kunst van het samenleven leren op gemengde scholen
Deze zomer verscheen een belangrijk boek over samenleven in gemengde buurten en steden, waarin ook de rol van gemengde scholen prominent naar voren komt: De nieuwe minderheid. Over mensen zonder…
Read More
Rapport onderzoek naar aanmelden voor basisscholen in Amersfoort openbaar
Mede naar aanleiding van een motie in de gemeenteraad is er een onderzoek verricht naar beleid en praktijk van aanmelden op basisscholen in Amersfoort. Het Kenniscentrum Gemengde Scholen heeft bij…
Read More
Kenniscentrum Gemengde Scholen zoekt een coördinator
Het Kenniscentrum Gemengde Scholen bestaat uit een netwerk van betrokken deskundigen. Als er een opdracht is binnengehaald, dan wordt een projectteam gevormd dat professioneel en enthousiast aan de slag gaat.…
Read More
Checklist voor transparant en eerlijk aanmeldbeleid basisscholen
Besturen en hun basisscholen hebben soms moeite met het ontwikkelen en uitvoeren van transparant en eerlijk aanmeldbeleid. Dat bleek onder meer bij onderzoek van het Kenniscentrum Gemengde Scholen in Utrecht,…
Read More
Infographic onderzoek toelating basisonderwijs Rotterdam
Onlangs is het onderzoek 'Gelijke kansen op toegang tot onderwijs' openbaar gemaakt, toen de wethouder van Rotterdam het aan de gemeenteraad stuurde. De belangrijkste bevindingen, conclusies en aanbevelingen zijn nu…
Read More
Onderzoek aanmelden basisscholen Rotterdam gepubliceerd
De wethouder Onderwijs van Rotterdam heeft het onderzoek naar de gemeenteraad gestuurd dat het Kenniscentrum Gemengde Scholen heeft gedaan naar de toelating op basisscholen in Rotterdam. Een doel van het…
Read More
Voorstel voor gemengde scholen in België
België kent een geschiedenis van maatregelen die gemengde scholen willen bevorderen, maar die hebben niet op grotere schaal geleid tot de gewenste 'sociale mix'. Daarom is nu vanuit het onderwijsveld…
Read More
Beleidsbrief voortgang uitvoering beleidsagenda verschenen
In december 2020 verscheen de Beleidsagenda tegen segregatie in het funderend onderwijs. Op 3 april 2023 stuurde de minister een brief naar de Kamer waarin de voortgang van de uitvoering…
Read More
Leren omgaan met verschillen
Scholen hebben als taak leerlingen voor te bereiden op deelname aan de pluriforme samenleving. Dat gaat optimaal op gemengde scholen, want in een diverse omgeving kun je goed leren omgaan…
Read More
Brief over kansengelijkheid
Op 10 maart 2023 heeft de minister een brief over kansengelijkheid naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij vindt dat onderwijs voor alle kinderen van goede kwaliteit moet zijn en dat…
Read More
Hoe werkt aanmelden op scholen met behulp van de ‘Scholenring’? Een interview met Hetty Lieftink.
In een aantal gemeenten waar schoolbesturen met steun van de lokale overheid een stedelijktoelatingsbeleid organiseren wordt gewerkt met het systeem van de scholenring. Wat houdt datsysteem precies in en wat…
Read More
Wat vindt de VO-raad van gemengde scholen? Een interview met Ankie Hermans
De VO-raad heeft eind vorig jaar een ‘agenda van en voor de sector’ gepresenteerd. Daarin staan thema’s waar de sector de komende jaren aan de slag gaat, zoals gelijke kansen…
Read More
Inspectie onderzoekt bestrijden onderwijsachterstanden en voorkomen segregatie
Gemeenten en schoolbesturen hebben in het kader van de Lokale Educatieve Agenda een taak bij het bestrijden van onderwijsachterstanden, het voorkomen segregatie, het bevorderen van integratie en afstemming over inschrijvings-…
Read More
Start onderzoek toelatingsbeleid basisonderwijs Amersfoort
De gemeenteraad van Amersfoort heeft in maart 2022 een motie aangenomen over eerlijk en transparant aanmeldbeleid voor basisscholen, waarin een onderzoek werd bepleit. In januari 2023 gaat dat onderzoek van…
Read More
Tien relevante publicaties uit 2022
Over het tegengaan van onderwijssegregatie en het bevorderen van gemengde scholen verschijnen regelmatig interessante publicaties. In bijgaand A4 zetten we tien relevante publicaties uit 2022 op een rij (verwijzend naar…
Read More
Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen: meer risico voor segregatie?
De eerste inschrijvingsronde onder de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen is achter de rug en de beoordelingen zijn bekend. Mede door een WOO-verzoek is er ook meer inzicht in…
Read More
Eerste jaar stedelijk aanmeldbeleid in Utrecht is een succes
Het stedelijke aanmeldbeleid voor basisscholen in de gemeente Utrecht is succesvol verlopen. Dit jaar meldden ouders zich voor het eerst aan bij de gemeente als centrale plek en is er…
Read More
Directeur basisschool St Jan kijkt terug op 20 jaar ouderinitiatief
Een vaak genoemd geslaagd ouderinitiatief vond plaats op de St Jan school in Amsterdam. Jan Bakker neemt binnenkort na 37 jaar afscheid als directeur van die school en hij kijkt…
Read More
Segregatie in Amsterdamse voortgezet onderwijs neemt toe
Onlangs verscheen 'De Staat van het Amsterdamse Voortgezet Onderwijs 2022'. Daaruit blijkt dat de segregatie groter wordt door toename van het aantal leerlingen met hbo/wo-opgeleide ouders en vwo-adviezen. De concentratie…
Read More
Engelstalig artikel over segregatie in basisonderwijs Nederland
Willem Boterman (Universiteit van Amsterdam) en Guido Walraven (Kenniscentrum Gemengde Scholen) schreven een artikel voor het tijdschrift Educational Review. Daarin pleiten ze onder meer voor meer aandacht voor het systeemniveau…
Read More
Wat vindt de PO-Raad over gemengde scholen? Een interview met Sarah Abbou
De PO-Raad heeft onlangs een nieuwe Strategische Agenda aangenomen. Kansengelijkheid en het omarmen van diversiteit staan daarin centraal en de school wordt omschreven als ‘een inclusieve samenleving in het klein’.…
Read More
Het registreren van belangstelling voor een basisschool
Vanuit Amersfoort werd ons de volgende vraag gesteld: Als ouders vóór de derde verjaardag van hun kind hebben aangegeven dat ze belangstelling hebben voor een school, mag de school dan…
Read More
Vooraankondiging: Inspiratiebijeenkomst over onderwijssegregatie
Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap organiseert in samenwerking met bondgenoten uit het veld een inspiratiebijeenkomst over onderwijssegregatie. De bijeenkomst is op 11 oktober 2022 in Den Haag. Na…
Read More
Discussiebijeenkomst over segregatie in het onderwijs en de AVG
17 juni 2022, 10.00 – 11.30 uur, via Teams Segregatie in het onderwijs neemt toe: leerlingen zitten steeds vaker in ‘bubbels van gelijkgestemden’ en ontmoeten daarom steeds minder leerlingen met…
Read More
Ouders willen wel een brede brugklas
Onlangs verscheen 'De Staat van de Ouder 2022', een publicatie van Ouders & Onderwijs, waarin dit jaar verslag wordt gedaan van een onderzoek naar de overgang van basis- naar voortgezet…
Read More
De Staat van de Ouder 2022
Iedere twee jaar doet Ouders & Onderwijs een representatief onderzoek onder ouders naar een actueel thema. In de Staat van de Ouder 2022 staat de overstap van bassischool naar middelbare…
Read More
De Volkskrant over onderwijssegregatie
In de Volkskrant verscheen vandaag een groot achtergrondstuk over waarom segregatie in het basisonderwijs zo hardnekkig is. Het lijkt alsof niemand segregatie wil, maar toch lukt het niet om scholen…
Read More
De Staat van het Onderwijs over segregatie
De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag het Rapport De Staat van het Onderwijs 2022. In de rapporten van de afgelopen jaren stond vaak veel over segregatie in het onderwijs,…
Read More
Brief over toelatingsbeleid en toegankelijkheid scholen
Vandaag heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en wetenschap een brief gestuurd naar alle schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs. Onderzoek had in 2020 laten zien, dat de communicatie…
Read More
Ministerie wijst scholen op Kenniscentrum
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap maakt zich zorgen om de toenemende segregatie in het onderwijs. Gemengde scholen kunnen bijdragen aan kansengelijkheid en sociale cohesie, omdat kinderen met verschillende…
Read More
Een diverse klas is goed voor iedereen
Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt, dat de aanwezigheid van migranten in een klas een positief effect heeft op de academische resultaten van leerlingen die geboren zijn in de Verenigde Staten.…
Read More
Amersfoort wil aanmeldbeleid onderzoeken
De gemeenteraad van Amersfoort heeft onlangs een motie aangenomen over eerlijk en transparant aanmeldbeleid voor basisscholen. Daarin wordt geconstateerd dat het huidige beleid van scholen niet altijd transparant is voor…
Read More
Vernieuwde tips voor gemeenten die onderwijssegregatie willen aanpakken
Het voeren van gemeentelijk beleid tegen onderwijssegregatie kan uitdagend zijn. Het overleg over de Lokale Educatieve Agenda van gemeente en schoolbesturen biedt daarvoor goede kansen. Het Kenniscentrum geeft in bijgaande…
Read More
Nieuwe brochure over doorstroom in het voortgezet en beroepsonderwijs
In het Nederlandse voortgezet onderwijs is sprake van kansenongelijkheid en segregatie. Dat is niet alleen zorgelijk met het oog op de ontplooiing van de leerling, maar ook omdat onderbenutting van…
Read More
Nieuwe brochure over mogelijkheden voor ontmoetingen
Segregatie in het onderwijs neemt toe en leerlingen leven steeds vaker in ‘bubbels van gelijkgestemden’. Sommige scholen proberen die bubbels af en toe te doorbreken door het organiseren van ontmoetingen,…
Read More
Monitor segregatie in primair en voortgezet onderwijs Amsterdam is verschenen
De gemeente Amsterdam wil dat leerlingen met al hun diverse achtergronden samen naar school gaan en elkaar ontmoeten. Daarbij is het van belang om de mate van segregatie in kaart…
Read More
Nieuwe brochure over aannamebeleid
Kansenongelijkheid en segregatie in het onderwijs nemen de laatste jaren toe in Nederland, zo laat onderzoek van de onderwijsinspectie zien. De inspectie is daar bezorgd over, onder meer omdat daardoor…
Read More
Inspelen op een gemengde leerling-populatie
Het meer gemengd maken van scholen is een eerste stap in een langer proces. Dat proces is erop gericht om leerlingen met verschillende achtergronden samen te laten leren en spelen.…
Read More
Brochure brede brugklas verschenen
Het Nederlands onderwijssysteem is na het basisonderwijs zoals bekend zeer gelaagd en selectief. Dat heeft negatieve gevolgen voor kansengelijkheid en bevordert de segregatie. Zo ontstaan steeds meer ‘bubbels van gelijkgestemden’…
Read More
Nieuwe handreikingen over ouderinitiatieven
Wanneer je iets wilt doen tegen onderwijssegregatie op één school, dan is een ouderinitiatief te overwegen. Daarbij zie je meestal dat een groepje hoger opgeleide ouders in een gemengde buurt…
Read More
Centraal aanmeldbeleid in Nijmegen wordt voortgezet
Schoolbesturen en gemeente voeren in Nijmegen sinds 2008 een centraal aanmeldbeleid, als onderdeel van beleid dat mede is gericht op meer gemengde scholen en gelijkwaardige kansen. Deze zomer is het…
Read More
Overzicht van mogelijke maatregelen voor gelijke toegang tot scholen
Wanneer er voor een school meer belangstelling is dan er plaatsen zijn, wat kun je dan doen om gelijke toegang te organiseren? Het Centraal Planbureau (CPB) heeft dat voor het…
Read More
Gemeente Utrecht houdt raadsinformatieavond over aannamebeleid op basisscholen
Naar aanleiding van het onderzoek naar het aannamebeleid van basisscholen in Utrecht, van het Landelijk Kenniscentrum Gemengde Scholen, heeft de gemeenteraad een raadsinformatieavond gehouden. Daarbij waren onder meer de onderzoekers,…
Read More