De VO-raad heeft eind vorig jaar een ‘agenda van en voor de sector’ gepresenteerd. Daarin staan thema’s waar de sector de komende jaren aan de slag gaat, zoals gelijke kansen en segregatie. Bij de presentatie sprak de voorzitter van de VO-raad over de school als oefenplaats en als inclusieve mini-samenleving. Wat betekent dat voor het bevorderen van gemengde scholen, burgerschapsonderwijs en ontmoetingen? En hoe wil men het tegengaan van segregatie aanpakken?
Dat vragen we aan Ankie Hermans, senior beleidsadviseur bij de VO-raad.
Twee citaten:
“De echte uitdaging zit bij segregatie bovenschools: scholen moeten de kwestie samen aanpakken.”
“Wat individuele scholen tegen segregatie kunnen doen is een breed aanbod hebben: brede scholengemeenschappen zodat je jongeren in elk geval fysiek op één locatie samenhoudt en brede brugklassen om leerlingen langer bij elkaar te houden en om latere selectie in de onderbouw te realiseren. Dat leerlingen met verschillende achtergronden samen naar school gaan en elkaar daar ontmoeten, is goed voor de socialiserende functie van het onderwijs.”
Zie voor het hele interview: