Er zijn breed gedeelde zorgen over de segregatie in het basisonderwijs, omdat steeds meer kinderen opgroeien in ‘bubbels van gelijkgestemden’. Dat is problematisch met het oog op onder meer kansengelijkheid en burgerschap. Segregatie is een taaie kwestie, er zijn geen gemakkelijke oplossingen voor, maar er zijn heldere handvatten om die kwestie aan te pakken als je wilt. Dat vergt goed leiderschap van schooldirecteuren en het actief oppakken van de wettelijke opdracht door gezamenlijke schoolbesturen.
Daarover verscheen een artikel in het blad Basisschoolmanagement.
Opmerking bij het voorbeeld van een school in Rotterdam waarbij werd geloot ‘uit twee mandjes’: er is alleen in de beginjaren met een gescheiden wachtlijst gewerkt en daar is de school al geruime tijd geleden mee gestopt, omdat dit niet langer nodig was.
