De Nederlandse samenleving is heel divers en wordt nog diverser. Daarom wordt het leren omgaan met verschillen ook steeds belangrijker. We moeten het immers samen doen. Dat geldt niet alleen voor steeds meer kinderen en jongeren die nu opgroeien in steden waar iedereen tot een minderheid behoort, maar voor iedereen: op school, op het werk en in de vrije tijd krijgen we allemaal te maken met divers samengestelde groepen en teams.
Omgaan met verschillen kun je het beste leren op gemengde scholen. Daarom is het bevorderen van zulke scholen en het tegengaan van onderwijssegregatie een urgente kwestie. Het is ook een kwestie waar je vanuit heel verschillende invalshoeken naar kunt kijken. Ouders en (oudere) leerlingen, schoolleiders en schoolbestuurders, onderzoekers en ondersteuners, ambtenaren en wethouders hebben vaak een verschillende kijk op de kwestie. Bovendien zijn ze het onderling vaak ook niet eens. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat onderwijssegregatie een taaie en complexe kwestie is. Er zijn geen gemakkelijke oplossingen voor en men is het niet altijd eens over de oorzaken en remedies, terwijl ook normatieve vragen een rol spelen.
Het goede nieuws is echter, dat het helpt de verschillen in visie en opvattingen op tafel te leggen en erover in gesprek te gaan. Het Kenniscentrum Gemengde Scholen heeft daarom een aantal mensen met verschillende achtergronden uitgenodigd om hun ervaringen en opvattingen over gemengde scholen en onderwijssegregatie te delen. Dat belooft een boeiende reeks van eenmalige blogs en columns op te leveren, die we deze week starten (op onze website en in onze LinkedIn-groep).
Op dit moment hebben 20 mensen hun medewerking toegezegd. Waarschijnlijk bundelen we alle bijdragen aan het einde van de reeks in een digitaal boekje. Wie gaandeweg het idee krijgt dat bepaalde stemmen uit het debat ontbreken, nodigen we uit om suggesties te doen voor schrijvers.