Wanneer er voor een school meer belangstelling is dan er plaatsen zijn, wat kun je dan doen om gelijke toegang te organiseren? Het Centraal Planbureau (CPB) heeft dat voor het primair en voortgezet onderwijs helder in kaart gebracht. Dat is vooral handig en bruikbaar voor scholen en gemeenten, maar ook voor ouders, oudere leerlingen en anderen die er meer over willen weten.
Het CPB laat zien dat een doelgericht, gezamenlijk toelatingsbeleid de gelijke toegang kan bewaken als alle schoolbesturen binnen een gemeente of regio eraan meedoen. En dat de gemeentelijke overheid kan bijdragen aan een eerlijk toelatingsbeleid op lokaal niveau. Het CPB biedt de betrokken partijen inzicht in mogelijke criteria voor de verdeling van plekken en een overzichtelijke hulp bij het kiezen van een passend eerlijk mechanisme. Aan de hand van infographics wordt de complexe materie helder weergegeven.
In een tweede publicatie gaat het CPB dieper in op verschillende mechanismen om leerlingen over scholen te verdelen, bijvoorbeeld door vormen van gewogen loting. Wat zijn de voordelen en nadelen van elke manier en welke criteria kunnen een rol spelen bij de selectie van een mechanisme? Dat is vooral van belang voor degenen die betrokken zijn bij de uitwerking van gezamenlijk toelatingsbeleid.
Centraal Planbureau (2021). Beschermen van gelijke toegang tot scholen. Den Haag: CPB.
Centraal Planbureau (2021). Mechanismen om leerlingen over scholen te verdelen. Den Haag: CPB.