Vandaag verscheen de Staat van het Onderwijs 2025, waarin twee thema’s extra aandacht krijgen: onbenut talent en burgerschap. Dat de Inspectie bij die thema’s geen oog heeft voor de rol van gemengde scholen is een gemiste kans.
Volgens de Inspectie vormt onbenut talent een rode draad door het rapport. Het onderwijs kan een grote slag slaan door de kansen om talent te ontwikkelen beter te benutten, aldus de Inspectie. Maar kansenongelijkheid is hardnekkig. De Inspectie formuleert enkele voorwaarden voor kansengelijkheid, zoals brede brugklassen in het voortgezet onderwijs. Volgens het Kenniscentrum Gemengde Scholen kan een sociale mix ook als een voorwaarde worden beschouwd, alleen al omdat leerlingen ook veel van elkaar leren.
Meer dan ooit is er aandacht nodig voor burgerschapsonderwijs, onder meer omdat er zorgen zijn over polarisatie en de democratische rechtsstaat. Scholen moeten leerlingen helpen sociale en maatschappelijke competenties te ontwikkelen die nodig zijn, aldus de Inspectie. De optimale omgeving daarvoor is volgens het Kenniscentrum een gemengde school (in termen van sociaaleconomische achtergronden van ouders). Het is jammer dat de Inspectie daar geen oog voor heeft; het woord segregatie komt in deze Staat van het Onderwijs niet voor.
Rapport De Staat van het Onderwijs 2025 | Rapport | Inspectie van het onderwijs