Wanneer je iets wilt doen tegen onderwijssegregatie op één school, dan is een ouderinitiatief te overwegen. Daarbij zie je meestal dat een groepje hoger opgeleide ouders in een gemengde buurt zich sterk maakt voor gezamenlijke aanmelding bij een goede school (met overwegend kinderen van lager opgeleide ouders). Van onderop kunnen zij zo langzaam de schoolpopulatie meer gemengd maken. Dat blijkt een taai proces dat veel enthousiasme en uithoudingsvermogen vraagt.
Ouders die zo’n initiatief overwegen, kunnen leren van eerdere ervaringen. Zojuist verschenen twee nieuwe handreikingen en een onderzoek die dat leren mogelijk maken.
Het Kenniscentrum Gemengde Scholen (KGS) bracht in 2012 een eerste handreiking uit en heeft nu op basis van de huidige stand van onze kennis en ervaring een vernieuwde en geactualiseerde handreiking gemaakt.
Het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar ouderinitiatieven en een expertmeeting georganiseerd. Op basis daarvan maakten ze een handreiking. Ook staat er op hun website een interview met twee experts.
De twee kenniscentra hebben contact gehad over hun publicaties en bijvoorbeeld vanuit het KGS is onder meer feedback gegeven op concepten van het KIS. Het resultaat is dat beide zelfstandig te lezen handreikingen deels overlappen, maar elkaar ook mooi aanvullen.
Handreiking Kenniscentrum Gemengde Scholen https://www.gemengdescholen.nl/kennisbank/van-kenniscentrum/brochure-ouderinitiatieven/
Handreiking KIS https://www.kis.nl/sites/default/files/bestanden/ouderinitiatieven-handreiking.pdf
Rapport KIS https://www.kis.nl/sites/default/files/ouderinitiatieven.pdf
Artikel KIS https://www.kis.nl/artikel/ouderinitiatieven-tegen-onderwijssegregatie