De gemeente Amsterdam wil dat leerlingen met al hun diverse achtergronden samen naar school gaan en elkaar ontmoeten. Daarbij is het van belang om de mate van segregatie in kaart te brengen en dat doet de gemeente met een segregatie monitor. De segregatiemonitor primair en voortgezet onderwijs 2020/’21 kijkt naar opleidingsniveau en migratieachtergrond van ouders en naar de afgelopen acht jaar.
Belangrijke conclusies zijn: po-scholen worden gemengder, maar de segregatie in het vo neemt toe; en leerlingen van sterk gesegregeerde basisscholen gaan ook vaak naar sterk gesegregeerde middelbare scholen, leerlingen van gemengde basisscholen vaker naar gemengde middelbare scholen. De resultaten zijn ook in een infographicsamengevat.
In een brief aan de gemeenteraad geeft de wethouder aan wat zij mede op basis van de uitkomsten van de monitor wil (blijven) doen om diversiteit in het onderwijs te bevorderen.
Het rapport
https://www.gemengdescholen.nl/kennisbank/van-derden/segregatiemonitor-amsterdam-po-vo/
of
https://onderzoek.amsterdam.nl/publicatie/segregatiemonitor-primair-en-voortgezet-onderwijs-2020-21