Skip to main content

Een diverse klas is goed voor iedereen

By 11 maart 2022Artikel, Nieuws

Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt, dat de aanwezigheid van migranten in een klas een positief effect heeft op de academische resultaten van leerlingen die geboren zijn in de Verenigde Staten. Dat effect is het grootst bij leerlingen uit armere sociale milieus.

Onlangs kwam het tijdschrift Education Next met een lijst van de tien beste onderwijsonderzoeken uit 2021 (zo bericht Didactief). Op de vierde plaats staat dit onderzoek van het National Bureau of Economic Research. Het is een grootschalig kwantitatief onderzoek naar leerlingen tussen 5 en 18 jaar op openbare scholen in Florida tussen 2002 en 2012, waarvan de resultaten voor rekenen/wiskunde en lezen/taal bekend zijn. De gevonden positieve effecten van migranten in de klas zijn kwantitatief uitstekend onderbouwd, maar een goede verklaring ervoor kunnen de onderzoekers niet echt bieden.

Volgens blogger en docent Larry Ferlazzo ligt die verklaring voor docenten enigszins voor de hand: in klassen met migranten die Engels als tweede taal hebben ga je nadrukkelijker in op het activeren van voorkennis, let je meer op toegankelijkheid, ondersteun je alle leerlingen meer op hun niveau, et cetera. Zijn conclusie is daarom:

Having English Language Learners (ELL) in classes make all of us better teachers

because good ELL teaching is good teaching for everybody!

Ook in Nederland wordt er gediscussieerd over de effecten die gemengde klassen kunnen hebben op leerresultaten, zowel op academisch als sociaal gebied. Vooral hoger opgeleide ouders hebben soms zorgen of hun kinderen in een gemengde klas wel voldoende academisch uitgedaagd worden. Het onderzoek laat zien dat er geen aanleiding is voor zulke zorgen. Weliswaar gaat het onderzoek over de Verenigde Staten, maar de verklaring van Ferlazzo wijst op leerkrachten die differentiëren — en dat is iets wat voor leerkrachten op Nederlandse basisscholen gelukkig gemeengoed is.

Bron: Didactief | De 10 beste onderzoeken van 2021 (didactiefonline.nl)

Onderzoek: Diversity in Schools: Immigrants and the Educational Performance of U.S. Born Students (nber.org)

Blog: New Study Finds That The Presence Of Immigrant Students In Schools Helps Everybody, But Totally Misses Obvious Reason | Larry Ferlazzo’s Websites of the Day… (edublogs.org)

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.