Skip to main content

Discussiebijeenkomst over segregatie in het onderwijs en de AVG

By 31 mei 2022juni 2nd, 2022Artikel, Nieuws

17 juni 2022, 10.00 – 11.30 uur, via Teams

Segregatie in het onderwijs neemt toe: leerlingen zitten steeds vaker in ‘bubbels van gelijkgestemden’ en ontmoeten daarom steeds minder leerlingen met andere achtergronden. Dat is een zorgelijke ontwikkeling volgens de inspectie, de minister en veel anderen in het onderwijsveld.

Het blijkt niet gemakkelijk om iets aan dit probleem te doen. Wie gemengde scholen wil bevorderen stuit onder meer op  juridische vragen. Mag je ouders vragen naar hun opleiding als je de samenstelling van de leerlingpopulatie wilt aanpassen, of is dat in strijd met de AVG?

Dat is een vraag waar onderwijsjuristen verschillend over denken. En een vraag waarover meer duidelijkheid gewenst is omdat segregatie een urgente kwestie is. Daarom organiseren het Kenniscentrum Gemengde Scholen en de werkgroep aanmeldings- en toelatingsbeleid van de Vereniging voor Onderwijsrecht er een digitale discussiebijeenkomst over.

We schreven er ook een achtergrondnotitie over: ‘Segregatie in het onderwijs tegengaan en de AVG: een puzzel voor onderwijsjuristen’. Die kun je hieronder downloaden.

De volgende onderwijsjuristen leveren een bijdrage aan de bijeenkomst:

  • Iris Hoen, bestuurslid van de Vereniging voor Onderwijsrecht en advocaat in onderwijszaken.
  • Renée van Schoonhoven, hoogleraar onderwijsrecht aan de Vrije Universiteit.
  • Roos Veltman, jurist van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De discussie staat onder leiding van Jeroen Peters,  de onderwijsjurist van het Kenniscentrum Gemengde Scholen en voorzitter van  de werkgroep aanmeldings- en toelatingsbeleid van de Vereniging voor Onderwijsrecht.

Opgeven voor de discussiebijeenkomst kan bij Jeroen Peters:  jeroen@jeroenpetersconsultancy.com

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.