De Inspectie van het Onderwijs publiceerde vandaag het Rapport De Staat van het Onderwijs 2022. In de rapporten van de afgelopen jaren stond vaak veel over segregatie in het onderwijs, maar dit jaar staan er maar een paar opmerkingen in over dat thema (namelijk op pagina 38).
In het primair onderwijs was eerder een geleidelijke daling van de schoolsegregatie naar migratieachtergrond zichtbaar in een groot aantal steden. Deze trend heeft zich afgelopen jaar verder doorgezet. Dit betekent dat leerlingen met en zonder migratieachtergrond de laatste jaren steeds meer met elkaar in aanraking komen op school. De schoolsegregatie naar ouderlijk opleidingsniveau en inkomen van ouders is groter en neemt niet af.
In het voortgezet onderwijs is geen dalende trend te zien in de segregatie naar migratieachtergrond (rekening houdend met verschillen tussen onderwijsniveaus). De schoolsegregatie voor migratieachtergrond, ouderlijk opleidingsniveau en inkomen van ouders is in het voortgezet onderwijs lager dan in het primair onderwijs — mogelijk door het kleinere aantal scholen in dat type onderwijs.
https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/rapporten/2022/04/13/de-staat-van-het-onderwijs-2022