Zojuist verscheen het boek ‘Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren’ van Cordula Rooijendijk, directeur van een basisschool in Amsterdam. Een goed leesbaar boek dat uitdaagt tot nadenken over goed onderwijs en over je eigen vooroordelen.
Rooijendijk heeft tientallen kleurrijke scholen bezocht en zich ook verdiept in de literatuur. Ze is nieuwsgierig en gaat open in gesprek. Ze laat realistisch zien met welke problemen (ook) kleurrijke scholen kampen en laat zich verrassen door de oplossingen die worden uitgeprobeerd.
Met de vijftien stellingen of lessen levert het boek een originele bijdrage aan het debat over gemengde scholen en kansengelijkheid. Ook omdat de stellingen prikkelend zijn geformuleerd, bijvoorbeeld:
- verbied witte scholen;
- het beste onderwijs vind je op zwarte scholen;
- verbied bijlesbureaus en zzp-ers in de publieke sector;
- hef kleine scholen op;
- blijf je bewust van je bril, en alles wat je daarmee niet ziet.
C. Rooijendijk, Vijftien lessen die kleurrijke basisscholen ons leren. Amsterdam/Antwerpen: Atlas Contact.