Skip to main content

De kracht van diversiteit op school

By 11 oktober 2023Artikel, Nieuws

Blogs en columns nummer 2.

Maryse Knook reflecteert op ervaringen op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer.

[We geven de bijdrage hier weer als pdf bestand en als losse tekst.]

De Kracht van “Well Rounded” Groei

Maryse Knook

Het stapeltje petities – in het Engels – ligt al een paar jaar op mijn bureau. Soms verdwijnen ze wat verder onder andere papieren en dan vind ik ze weer. Leerlingen van vmbo-t, havo en vwo vinden het oneerlijk dat de vmbo-t’ers geen Cambridge Qualifications krijgen. In de tweede klas proeven ze van het hogere niveau Engels om de havisten en vwo’ers voor te bereiden. Iedereen krijgt het dan, zo gaat dat nu eenmaal in een heterogene klas (zoals we die op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer hebben). Alléén havisten en vwo’ers mogen er echter mee door in de bovenbouw. De leerlingen hebben een punt. Maar organisatorisch is het wel weer heel ingewikkeld. We willen al zoveel. Dit schooljaar is het toch zover. We gaan het doen. We geloven in de leerlingen en we zijn uiteindelijk creatief genoeg om het voor elkaar te krijgen.

Eerlijk gezegd maak ik me ook een beetje zorgen. Niet om de leerlingen. Nee, die gaan het wel redden. Nee, het betekent namelijk dat ik nog meer leerlingen moet toespreken in het Engels als zij hun certificaat halen. De docenten Engels waarschuwen me steeds dat het niveau behoorlijk hoog ligt. Nu durf ik het wel te zeggen: ik kan slecht Engels. En dan voor zo’n groep…

Deze zomer besloot ik om uit mijn comfortzone te stappen en de uitdaging aan te gaan. Ik ging op zoek naar hulp en vond die bij de nonnen in Vught. Ze hebben me geholpen om mijn Engels te verbeteren, en hoewel ik me nog steeds niet helemaal op mijn gemak voel bij het spreken van Engels, ben ik er wel zekerder in geworden. Ik durf de leerlingen te gaan toespreken als zij hun certificaat hebben.

Winst voor mijzelf. Maar nog mooier is de bijvangst die ik van de nonnen in Vught kreeg. Ik leerde een prachtige term die perfect past bij onze leerlingen: “well rounded” (te vertalen als: veelzijdig).

“Well rounded” omdat verschillende culturen, achtergronden en tradities samenkomen. Onze brede onderbouw met alle niveaus in één klas. Én ons brede lesaanbod, want waar krijg je als vwo’er nu koken en techniek? Tel daarbij ook nog eens de verschillende ervaringen door contacten en opdrachten van bedrijven en sport en cultuur. Het is een smeltkroes van diversiteit en talent, en dat is iets wat we koesteren en vieren.

Wat ik het meest bewonder aan onze leerlingen is hoe ze hebben geleerd om bij me binnen te stappen met een weldoordacht plan en opkomen voor elkaar en onrecht – in dit geval leerlingen van vmbo, havo en vwo samen met hun petitie voor Cambridge Qualifications voor iedereen. Blijkbaar creëren we een omgeving, waarin ze luisteren, begripvol zijn en oplossingen vinden die voor iedereen werken. Ze slaan bruggen, omarmen verschillen en maken verbinding. Ze hebben geleerd dat het begrijpen en respecteren van anderen niet alleen verrijkend is, maar ook essentieel voor een prettige samenleving. Onze leerlingen laten zien dat diversiteit geen hindernis is, maar eerder een bron van kracht en inspiratie.

Deze vaardigheden die onze leerlingen hebben ontwikkeld, zijn van onschatbare waarde, nu en in de toekomst. Onze wereld wordt steeds complexer en diverser, en we hebben behoefte aan individuen die kunnen navigeren in deze uitdagende omgeving. Onze leerlingen zijn de leiders van morgen, die het potentieel hebben om met empathie en respect anderen te verbinden en positieve veranderingen teweeg te brengen.

Als ik straks voor al die leerlingen sta, weet ik dat ze waarschijnlijk beter zullen zijn dan ik in veel opzichten. En dat is iets waar ze trots op mogen zijn. Ik wel. Maar er is één ding dat ik ze nooit zal laten vergeten: dat papiertje dat ze behalen, is niet slechts een certificaat; het is een stukje van onze “well rounded” leerlingen. Het symboliseert hun groei, hun talenten, hun vermogen om samen te werken en hun potentieel om de wereld te veranderen.

Dus laten we ontmoetingen in natuurlijke omgevingen stimuleren, wetende dat we niet alleen getuige zijn van de kracht van diversiteit, maar dat we er actief aan deelnemen. Open Schoolgemeenschap Bijlmer is een plek waar groei en begrip gedijen, en onze leerlingen zijn het levende bewijs dat diversiteit niet alleen iets is om te omarmen, maar iets om te vieren. Het is de drijvende kracht achter onze “well rounded” gemeenschap, en ik kan niet wachten om te zien wat de toekomst voor ons in petto heeft.

Maryse Knook is bestuurder-directeur van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam Zuidoost. Leerlingen van vmbo basis t/m vwo zitten in de eerste twee jaar samen in de klas. Hiermee stellen zij selectie uit en vormen medewerkers en leerlingen samen een minimaatschappij. Met niet alleen kennisvakken, maar vooral ook levenslessen en verbinding met de omgeving worden leerlingen voorbereid op hun toekomst.

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.